Člověk by neřekl, kolik práce se zprovozněním autobusu je. Člověk musí být zručný elektrikář, automechanik, zámečník, klempíř a umět spoustu dalších profesí. Jenže já jsem jenom blbej ajťák a vystudovanej lochtač kulaté Země.
Při koupi autobusu mi scházelo několik věcí. Jedna z nich byla zadní mřížka u motoru na straně řidiče. Další pak rezerva s heverem a na straně dveří pak poziční světlo. Na inzertním serveru bazos.cz jsem objevil inzerát od pána poblíž Prahy, na prodej náhradních dílů na autobusy Karosa. K mému překvapení měl pán plac v místě, kde neslavně skončil můj druhý autobus. Na místo jsem dojel a potřebné věci zakoupil. Pak jsem je namontoval na autobus, kde jsem i vyměnil přední masku a zprovoznil hlásič zastávek. Ukázalo se, že vestavěný hlásič někdo aktivně promazal a neobsahuje žádná data. Při této příležitosti jsem demontoval palubní desku a to jenom abych vyměnil palubní počítač. Tomu původní mu začal slábnout kontrast na displeji. Taky jsem jako zámečník snažil vyměnit patřičné zámky, aby šla skříňka zamknout. Jenže zámek je dosti atypický a už se nevyrábí. Taky chci vyměnit zámek u nádrže, od kterého nemám klíč a navíc je v něm zlomený klíč.
Naštěstí z druhého autobusu mám pár náhradních dílů a teď si dělám i legraci, že jsem si z něho koupil zpátky kolo. Oprava pozičních světel se trochu komplikuje, zjistil jsem, že svítí jen ty přední a zadní. Teď už jen zjistit proč nesvítí ty prostřední.
Takže sumář co na autobusu už je z toho druhého. Přední maska, hlásič zastávek a palubní počítač. Z jiných autobusů pak zadní mřížka, rezerva s heverem a krytka na volant. Taky se na autíčko jel podívat kamarád co se živí řízením autobusů a fakt čuměl, jak jsem to dal dohromady. Což mě potěšilo, jenže záhy jsem za to zaplatil částí svého těla, kdy mi definitivně odešel jeden zub.
Na závěr už jen vypsat věci k dodělání. Stačí „jen“ zprovoznit prostřední poziční světla, vyměnit hasicí přístroje za jiné s platnou revizí, namontovat odmontované zámky a autobus pořádně umýt. Pak se jen modlit, aby na stanici technické kontroly si pracovník sundal brýle a neobjevil žádnou podstatnou závadu, kvůli které by autobus neprošel technickou, případně aby nedostal pouze dočasnou na měsíc.
Tento týden jsem měl mít dovolenou, kdy jsem chtěl zase pár věcí zpravit, ale i přes čtyři dávky, přišla i konečně řada na mě a dostal jsem ho taky.
Že mu ta originální maska sluší.
Trochu jsem si hrál s MYPOLem a Gimpem.
Takhle ta fotka vznikla, linka 229 jezdí do Královic.